Pàgines

dilluns, 5 de novembre del 2012

Endevina, endevinalles


Tot seguit trobareu un llistat d'endevinalles en català per als cursos  més inicials de primària.
                                                                                                                                            A N I M A L S
Fa ki-ki-ri-kic
i duu barretina
canta de valent
quan comença el dia                                                                                                   
Gall

Ben cobert sempre i tothora
amb un ric vestit de pell;
caça rates dins i fora,
li agraden la llet i  el peix.                                                                                          
Gat

Ben blanc per fora,
rogenc per dins;
un cop que m’obren,
trencat estic.                                                                                                                  
Ou

Dues banyes, dos ullets,
i miro el món satisfet;
aquell que em vol atacar,
el faig fugir amb  gran espant.                                                                                
Bou

No camino mai per terra,
sempre vaig agafat a un fil;
caço mosques amb la tela,
papallones i mosquits.                                                                                               
Aranya

Recorro els mars i els oceans,
I hi llanço raigs d’aigua amunt;
I quan menys jo me l’espero,
em claven l’arpo al damunt.                                                                                    
Balena

En el bosc, als arbres grimpo,
cercant pinyes per menjar;
saltirono per les cimes,
i sense ales puc volar.                                                                                                
Esquirol

Neixo en aigua i moro en aire,
nedo, i no aprenc a nedar,
mort, hi surto panxa enlaire,
i agrado als homes i als gats.                                                                                    
Peix

Tinc les ales virolades
i volo de flor en flor;
tot volant, la gent em caça
per fer-se’n col·leccions.                                                                                          
Papallones

Quan vol ploure, llavors canto
amb veu ronca, a poc a poc,
vaig néixer dintre de l’aigua,
essent llavors un capgròs.                                                                                        
Gripau

Tan aviat surto de l’ou,
menjo, menjo, menjo i menjo;
i essent sols un cuc llavors,
em tanco en un capoll de seda.                                                                                             
Cuc de seda

Cavall sense cavaller,
resto immòbil dins el mar;
si voleu saber el per què:
sóc un peix i no un cavall.                                                                                         
Cavallet de mar

Dóno mel, i pico amb fúria
aquell que s’acosta al rusc;
i el nèctar que jo us procuro,
el portem sempre de lluny.                                                                                     
Abella

Un “do” musical molt “fi”
que somriu, juga i no es cansa;
li agrada l’aigua, no el vi,
i viu tancat en l’aquari.                                                                                               
Dofí

Alguns pensen que sóc “car”
i alguns altres, que sóc “gol”
tancat resto si fa sol,
i si plou, en trec les banyes.                                                                                     
Cargol

Guarda els fillets dins la panxa,
i, qui l’imita, els xics guarda.
Qui serà aquest animal,
de l’Austràlia original?                                                                                                
Cangur

Una voladora
que ronda la cara;
l’expulses, i torna,
i torna a la càrrega.                                                                                                      
Mosca

Sóc un peix ben monstruós
i de gran voracitat;
pels qui neden, perillós,
fins dels peixos sóc l’espant.                                                                                   
Tauró

Sempre arrossego ma casa;
no trec banya si fa sol,
però quan plou m’arromango
i passejo a poc a poc.                                                                                                  
Cargol

Té quatre parells de potes,
i uns òrgans abdominals
que segreguen fina cosa,
amb que teixeix per caçar.                                                                                       
Aranya

Sóc una “essa” molt llarga,
i repto, car no tinc peus,
com que sóc molt presumida
mudo cada any la camisa.                                                                                         
Serp

Les abelles m’han format
i en un rusc apareguí;
jo cremo davant l’altar,
i també quan és de nit.                                                                                              
Cera

Jo sóc nat al Llobre-gat,
i no pas al Llobre-gos,
no podem  viure plegats,
jo menjo peix, i ell, l’os.                                                                                                            
Gat

Al pol, va vestit de frac,
i l’esquimal el captura;
per això s’enfonsa en el mar,
sense treure’s la vestidura.                                                                                     
Pingüí

Sóc lenta en mon caminar
i tinc la cara de serp;
quatre potes per reptar,
i una closca em protegeix.                                                                                        
Tortuga




                                                                                                                                             V E G E T A L S
Aliment d’homes i bèsties
és fruit d’or ben tropical
l’home i la dona sols se’l mengen
un cop que l’han ben despullat                                                                                             
Plàtan

Jo començo per la “ma”
i en la panxa, molta “grana”
difícil de destriar,
sóc fruita que a tots encanta.                                                                                 
Magrana

Un amic es dirà Juli,
l’altre amic es dirà Verd;
unint ara totes dues,
planta per a condiments.                                                                                          
Julivert

Engendrat en verda oliva
em premeren al molí,
sóc el rei de l’amanida,
sense mi, no es pot fregir.                                                                                       
Oli

Vesteixo de blanc els homes,
i no sóc llana ni lli;
sóc nascut sobre una planta,
i acabo fet tela i fil.                                                                                                      

Cotó

M’agrada quan és de dia;
m’agrada mirar el sol;
i com que el sol sempre gira,
doncs, també em vaig girant jo.                                                                                            
Gira

1 comentari: